حراج آنلاین یا سایت مزایده آنلاین (online auction) یک نوع از حراجى یا مزایده (auction) مى باشد که توسط اینترنت برگزار می شود، این نوع کسب و کار اینترنتى امروزه در سراسر جهان شناخته شده است. اگرچه شاید نشود گفت که در حال حاضر هزاران وبسایت حراجى در دنیا اینترنت مشغول به فعالیت هستند، ولى مى شود مشاهده کرد که صدها وبسایت مختلف در زمینه حراجى هاى آنلاین وجود دارند. حراجى (مزایده های) آنلاین در قالب های مختلفی قرار می گیرند که شامل فرم هاى انواع مختلفى مى باشند، ولى محبوب ترین آنها عبارتند از : حراجى های نوع صعودى انگلیسی یا استاندارد (English auction)، حراجى های نوع نزولى هلندی (Dutch auction)، حراجى هاى کورکورانه یا مخفی قیمت اول یا حراجى کالا اولین قیمت با پیشنهاد مهروموم شده (First-price sealed-bid auction)، حراجى هاى ویکری (Vickrey auction)، حراجى هاى بید یا حراجى یک پنى (penny auction یا Bidding fee auction) و حتى در برخى مواقع نیز ترکیبى از حراجى های مختلف با یک دیگر را شامل مى شوند.
آنچه که به عنوان تعریف مُزایده یا حراج معمولاً ارائه میشود در واقع نوع خاصی از مزایدهاست که آن را با عنوان مزایده انگلیسی یا مزایده استاندارد میشناسند. اما اصولاً در هر مزایده سه عنصر مزایدهگذار، کالا و پیشنهاددهندهگان وجود دارد. مزایده زمانی شکل میگیرد که تقاضا برای کالا یا کالاها بیشتر از مقدار موجود است و پیشنهاددهندگان برای بدست آوردن کالا با یکدیگر رقابت میکنند. در هر مزایده، مزایدهگذار تلاش میکند تا کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن به فروش بگذارد و در مقابل، پیشنهاددهندگان در پی تصاحب کالا با کمترین قیمت میباشند. انواع مختلف مزایده، هر کدام در پی یافتن روشی هستند که از یک طرف این حس را در پیشنهاددهندگان به وجود آورد که کالا را به قیمت قابل قبولی خریدهاند و از سوی دیگر افراد را ترغیب کند تا نزدیکترین مبلغ به آنچه که حاضر به پرداخت آن برای کالای مورد نظر هستند را پیشنهاد دهند.
منابع :
درباره این سایت